Два вершы

Добры дзень!

Прапаную для абмеркавання два вершы разам з уступным словам. Спадзяюся, што атрымаецца дыскусія.

Бывае, прачытанне чарговай лірычнай падборкі ў тоўстым літаратурным часопісе не пакідае ніякага ўражання. Знешне чапляцца няма да чаго, усё ёсць: вытрыманы вершаваны памер, парадак з рыфмай, прысутнічаюць тропы, у наяўнасці сэнс – водгуку не ўзнікае.

У такім выпадку паўстае два пытанні.

Ці гэта не паэзія, і за прыгожай формай хаваецца пустэча?

Ці справа ў тым, што маё светаадчуванне моцна адрозніваецца ад аўтарскага, і таму я не ўспрымаю тую энергію, якая заўсёды зыходзіць ад сапраўднага мастацкага твора?

Чытанне паэзіі суправаджаецца суб’ектыўным уражаннем, на якое ўплываюць як жыццёвыя абставіны, так і хвілінны настрой. Аднак, годны твор не цягне адразу ж драбніць на складнікі і вывучаць пад мікраскопам, нават калі вы спецыяліст, абцяжараны набытым прафесійным рэфлексам усё класіфікаваць і раскладаць па паліцах. З іншага боку, калі паэтычныя радкі спадабаліся падрыхтаванаму чытачу, ён адчуў ад іх задавальненне і радасць ці задумаўся, то гэты твор з вялікай верагоднасцю вытрымае літаратурны аналіз у любым ракурсе.

Паэзія валодае стваральнай энергіяй. Яна можа моцна ўразіць, нават шакіраваць, але тым самым прымушае рухацца наперад, рабіць высновы, не паўтараць памылкі ці проста ўздымае настрой. У той час як рыфмаваны тэкст ці зусім не выклікае эмоцый, ці пакідае пасля сябе раздражненне.

Звычайна, вызначыўшы для сябе, што вершы не вартыя ўвагі, ці што яны маюць мастацкую каштоўнасць, я пераключаюся на іншыя справы. Праўда, аднойчы не ўтрымалася ад таго, каб напісаць пародыю на чарговую нізку, якая атрымала ад мяне дыягназ: «не паэзія».

Прапаную для абмеркавання два вершы, якія адрозніваюцца сваёй сутнасцю. Падчас стварэння аднаго – у мяне быў адпаведны настрой, і пачуцці клаліся радкамі на паперу; другі – заведама пісала як пародыю. Будзе вельмі цікава пазнаёміцца з вашымі меркаваннямі пра тое, што штучнае, а што сапраўднае.

Пазней з’явіцца адказ.

1. 

«Ну вось і восень залатая!» –

Шапоча лісце на асфальце.

«Бывайце!» – лета паўтарае,

І неба нудзіцца аб смальце.

 

Апошні подых цеплыні,

Заўжды чаканы і салодкі,

Крыху сагрэе нашы дні,

Ды ў сэрцы след пакіне ёдкі.

 

Хавай жа гразкую тугу,

Дыван барвовы пад нагамі!

Зіма, пільнуй сваю чаргу,

Бо сёння гэта восень з намі.

2. 

Спустошанасць жыве ўнутры

У час суровы і глухі.

Здзімаюць лютыя вятры

Надзей маіх былых шматкі.

 

І я нікому не кажу,

Што ў змове з гэтаю зімой:

Яна заснежвае тугу

І дорыць велічны спакой.

 

І блытае сцяжыны замець,

Зваротны вынішчае шлях,

Маю палаючую памяць

Суцішвае ў сваіх ільдах.

Паненка Аленка.

Два вершы: 16 комментариев

  1. О, как бы я хотела нормально воспринимать стихи классического строя, в которых местами отсутствуют ритмика и рифма! Не могу. Очевидно, переключиться на чисто энергетическое восприятие не получается. Потому что первое, что я думаю, когда вижу по-школьному неровные строки с рифмами типа «палка-селедка» — автор не слышит собственных стихов и не хочет работать с ними. Строки, неровные из-за стиля написания и недобравшие ритм по той же причине (у того же Бродского масса) — идут, потому что они такими должны быть.
    Так что в этом случая я даже не дошла до содержания стихотворений, поскольку голова не вынесла и разболелась от формы. И это как раз не мнение как профессионала, а чисто субъективное восприятие.

  2. Первое слегка неправильно ритмически, так что действительно пошло немного легче. И ко всему еще я не люблю пейзажную лирику. О, кажется я неисправима…

  3. Вот жил хороший человек. Его наследие надо изучать. Тщательно, цитируя на всех и всея.
    Узнаете, кто это?
    Ладно, не стану мучить: Александр Иванов.
    Читаем!
    ——
    Не писал стихов
    И не пиши!
    Лучше погуляй
    И подыши.
    За перо
    поспешно
    Не берись,
    От стола
    подальше
    Уберись.

    Не спеши,
    не торопись,
    Уймись,
    Чем-нибудь,
    в конце концов,
    Займись.
    Выброси к чертям
    Карандаши.
    Полежи,
    в затылке почеши.

    Суп свари,
    порежь на кухне лук.
    Выпей чаю,
    почини утюг.
    Новый телевизор
    разбери —
    Посмотри,
    что у него
    Внутри.

    Плюнь в окно
    И в урну попади!
    В оперетту вечером
    Пойди.
    Вымой пол,
    Прими холодный душ,
    Почитай
    на сон грядущий
    Чушь…

    Что-нибудь,
    короче,
    Соверши!
    Не писал стихов
    И не пиши!

    • КЛАСС!))))) может мне выложить сюда своё стихотворное баловство?) А.Иванова можно цитировать в отказе)) чётко, кратко, правдиво!

  4. Да, Александр Иванов бессмертен:)) И как пародист, и как сатирик, да и…вообще.

  5. В принципе, конкретику подсказывать всегда сложно. В каком-то смысле в статье Алёны сказано верно: стихотворение либо воспринимается, либо нет. Легко сказать, что ритмика несовершенна и рифмы типа «кажу-тугу» в принципе сложно даже к рифмам отнести…А как это исправить, не ломая концепцию, которую выработал для себя автор? Если он не увидел этого раньше — он либо не умеет писать стихи, либо раз и навсегда самому себе сказал: я не буду заморачиваться на форму. Т.е. пишет так, как подсказывает вдохновение, не работая при этом над языком собственных произведений. Что можно сделать в таком случае? Тут ведь начнется извечный смысл о форме и содержании…

    • «кажу-тугу» — бедная рыфма, рытм прысутнічае. Самастойна прачытайце ўслых.

      А нешта па справе можаце сказаць?

      • Вероятно, много всякого-разного, поэтому вердикт общий вынесен.

        «Ну вось і восень залатая!» –

        Шапоча лісце на асфальце.

        «Бывайце!» – лета паўтарае,

        І неба нудзіцца аб смальце.
        ——-
        Тут, например, я не пойму. «Ну вось і восень залатая». Т.е., на дворе осень и, естественно, лета или другой поры года не может быть одновременно. Но что я читаю дальше:
        «»Бывайце!» — лета паўтарае».

        А откуда лето взялось, если его уже давно нет?

      • Хавай жа гразкую тугу,

        Дыван барвовы пад нагамі!

        Зіма, пільнуй сваю чаргу,

        Бо сёння гэта восень з намі.
        ————-
        Тут тоже не что-то не стыкуется. Наверно, в конце рифма подбиралась. Последняя строка. Строение ее несовершенно. Вероятно «Бо сёння — гэта восень з намі». Но и так некомфортно воспринимается.
        Кроме того, «багряный» («багровый») обычно применяется к «закату». По отношению к листве не слышал.
        Да и указания ковру из листьев и зиме некорректны. Они их не могут выполнить. Зима тем более, потому что ее еще нет.

        • Напачатку вашага каментарыя лета і восень могуць размаўляць, а напрыканцы ні «дыван барвовы», ні зіма не могуць выканаць звернуты да іх заклік. Мабыць, лепш паставіць іх у аднолькавыя ўмовы?

          «Гэта восень» — якая восень. Адсылка на пачатак — Залатая.

          Пунктуацыя ўплывае на сэнс.

          Можна зрабіць выснову, што вы лічыце гэты верш пародыяй? Ці абодва?

          • Мне трудно гадать. Это нужно догадаться, на какое стихотворение вы делаете пародию. Т.е., нужно знать все стихи, что и вы. ))

  6. Охх, ну что ж мне — литанализ на каждое ктакое стихотворение включать? Ритм присутствует во втором — да, но с какой стати четырехстопный ямб в первых двух строфах уходит на четырехстопный с пятой усеченной на третьей строфе? Проще говоря, там лишний слог, что портит ритмику произведения. Аналогично на первом стихотворении, где четыре стопы с усечением пятой перезходят в четыре стопы, т.е. слог пропадает. Кажу-туЖу — рифмуется, кажу-тугу — это нельзя отнести даже к очень бедной рифме, поскольку совпадает лишь последний гласный звук, при этом фонетические характеристики двух согласных — [г] и [ж] различны. Читала вслух. Не помогло — все та же «палка-селедка». У меня большая просьба: не пытайтесь убедить меня в техническом совершенстве этих стихов. Его нет. Не хотите исправлять — скажите, что это ваш индивидуальный подход — частично гармоничная поэзия. И что в смысловом плане она совершенна — потому что в сюжетность или метафоричность я точно не полезу:)Пусть ваши стихи будут прекрасны по содержанию!

    • на уровне детского садика: сочиняем что придет в голову, не хотим учиться. у меня такое было.